måndag 6 februari 2012

"Det finns ingenting som är så skönt som att ha det bra och ingenting som är så enkelt" (citat från Sent i november)

Ett stycke från Sent i november

Ejderdunstäcket var blått. Under sex år samlade Muminmamman ejderdun och nu låg täcket i södra gästrummet under sitt överkast av virkad spets och väntade på den som ville ha det bra. Mymlan beslöt ha en värmedyna i fotändan, hon visste var husets värmedyna fanns. Var femte dag skulle hon tvätta håret med regnvatten. När skymningen kom skulle hon sova ett litet tag. Och på kvällarna är köket varmt av matlagning. Man kan ligga på en bro och se vattnet strömma förbi. Eller springa, eller vada genom ett kärr med sina röda stövlar. Eller rulla ihop sej och lyssna till regnet över taket. Det är mycket lätt att ha det trevligt.

Jag skrev tidigare om lusten att gå i vintersömn. Vid närmare eftertanke gör jag det, ett slags partiell vintersömn.
Under den mörka årstiden försöker jag vila varje dag åtminstone en halv timme. Helst efter maten och det skall vara tyst i huset. Jag lagar klockan och ringa så jag inte behöver vara orolig att sova bort hela resten av dagen. Jag sätter på en av mina Mumin-cd, lågt skall det vara: volymen skall vara max 14. Så ligger jag där och njuter av Mark Levengoods behagliga röst. Jag har det så bra och det är så enkelt. Jag bara lyssnar, jag tänker inte på någonting. Jag vet att klockan ringer och jag måste ta itu med verkligheten men nu har jag dessa 30 minuter som är mina.


Bild från Google
På sommaren blir det inte vilat på samma sätt. Men när det regnar och om jag har tid så lyssnar jag på regnet. Bäst är det om det regnar på natten då kan jag njuta länge av ljudet, jag öppnar alltid fönstret då. Dessa stunder är vardagslyx för mej.
Egentligen är jag effektiv för efter en sån här "session" orkar jag bättre.




Voj herregud! Det låter för bra för att vara sant. Sanningen är den att ibland kan jag inte varva ner för att jag är så stressad och egentligen borde varva ner och då blir jag ännu mer stressad. Tyvärr är jag inte Mymlan som kan planera när jag skall tvätta mitt hår med regnvatten, jag är sjukt avundsjuk på henne. Teoretiskt borde det inte vara så svårt men i praktiken är det ibland helt omöjligt att vila i 30 minuter.

That´s all folks, vila och bli bättre människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar