söndag 12 februari 2012

Pieppo

Glad pieppo av Lasse Åberg(google)


Pieppo är ett östnyländskt ord, väldigt användbart ord. Det är gullig variant av f***ta. Eller v**to  som jag ju redan tidigare har skrivit om. De är jättefula ord och på sätt och vis användbara om man vill väcka anstöt. Det kan ju finnas gånger när man vill göra det, hmm

Man kan böja pieppo lite hur man vill: när nånting är svårt är det pieppot, en omöjlig unge är en pieppoger unge...

Eller som när min syster i tonåren hade en kompis övernatten och på morgonen ropa mamma:
Nu flickor ska ni stiga upp. Jag har kokat vatten åt er så att ni kan tvätt opp pieppona.
Varför hon hade kokat vatten kommer jag inte ihåg, varmvattenboilern var väl sönder.
Hur skulle du reagera om värdinna skulle säga åt dej att kom och tvätta pieppon?  Har du någon gång tänkt på det? Är det inte helt hysteriskt roligt?

Denna solskenshistoria kommer min syster och hennes kompis aldrig att glömma. Och de tycker ännu att den är hysteriskt rolig.

1 kommentar:

  1. hahahahaah de har du rätt i,lika rolig ennu.man brukar ju säga stig opp o ät morgonmål, men int i vår familj höhöhöhö

    SvaraRadera