lördag 24 mars 2012

Lev mer på mindre

Av Maria Österåker, Patricia Rodas med
recept av Malin Båtmästar
Jag köpte boken till vänster för att min karl och jag har drömt samma dröm i många år (självförsörjardrömmen). Någon sommarvecka på svärföräldrarnas torp har hållit drömmen vid liv.

När jag läst färdigt tänkte jag att nu skall jag hyra en kolonilott av Borgå stad. Jag skall odla alla möjliga läckerheter och stå på torget och sälja som värsta torggumma med duk på huvudet och lång kjol.

Jag har alltid haft en, kanske, romantisk bild av människor som klarar sej på lite. Att sådana människor skulle vara mera genuina, förstå sej bättre på vad livet egentligen handlar om. Vill själv vara en genuin människa men har aldrig kommit till skott.

En kolonilott är mycket att sköta, vitsi när jag är så lat. Kanske jag istället skulle börja med pallodling. Jag har två pallar hemma som jag tidigare har odlat i. Och odla för oss och inte börja sälja. Jag vill odla sockerärtor, bönor, dill, persilja, ringblommor, krasse, olika salladsorter

Att drömma är skönt, drömmar är av godo. Jag fortsätter nog ännu att drömma om det goda livet på landet. Stadsliv gillar jag oxå framför allt vintertid.

3 kommentarer:

  1. Daijupisnis d där söljande, men bra att fylla egen gryta tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Ja tror ja delar din romantiska bild, för så ha ja åxå tänkt ;)
    Men om du mycket börjar odla, så kan ja ju köpa av dig sen ;)

    SvaraRadera
  3. Det ju roligt att odla ifall man lyckas. Brukar ibland glömma att vattna;)

    SvaraRadera