onsdag 14 mars 2012

Scilla sibirica

God morgon alla medmänniskor som delar denna jordglob med mej! utropar jag glättigt. Det är gott att leva idag, solen skiner och våren kommer. Aj-aj-aj.

Jag är trädgårdsmästare. Tyvärr jobbar jag inte som det. Det är jättesvårt att få ett året runt jobb i branchen. Men jag jobbar desto mer med min egna trädgård. Jag bor i ett relativt nytt bostadsområde(de började byggas 2002) i Borgå. Tomterna är jättesmå som de ju nuförtiden är. Vår tomt är drygt 1000kvadrat. Ok, det var bakgrundsfakta.

Scilla sibirica
Jag har funderat på att döpa vårt lilla paradis till Villa Scilla dels för att det rimmar och dels för att Scilla är en av mina många favoriter. Man skall plantera dessa små lökar tidigt på hösten. Varje höst i kanske 5 års tid har jag planterat åtminstone 500 lökar. Det är på riktigt inte alls så mycket som det låter. Kanske jag skall öka till 1000 varje höst? Meningen är att få ett motsvarande blått hav som på bilden ovan. Det är så himla fint, i motljus mamma-mia vilken föreställning.
Varför dessa små obetydliga lökar är mina favoriter?
- de är lätta att odla
-de förökar sej bra
-de är billiga
Det enda kanske lite negativa är att de skall vissna ner helt och hållet före man kan ta bort skräpet men å andra sidan gäller detta alla lökväxter. Jag brukar i slutet av maj eller när gräsmattan börjar bli för lång klippa över allt med gräsklipparen. Sedan lämnar jag allt gräs- och scillaklipp där som gödning för de små blomlökarna. Har fungerat bra hos mej.

I södra Sverige blommar krokus, snödroppar och antagligen scillan redan. Alltså just denna tid är det så stor skillnad redan på Helsingfors och Stockholm. Det lär inte finnas nån snö kvar i Stockholm mer. Men, men den som väntar på något gott väntar alltid för länge.
Hej-hej



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar