söndag 6 maj 2012

Allium aflatunense


Kirgislök heter det på svenska. En lättodlad favorit. En av mina trädgårdsgurun, Hannu Sarenström, har massor av dem. Jag apar efter allt som han gör lite modifierat så att det passar in min trädgård.

Således köpte jag 50 kirgislökar. Utan att veta egentligen vad jag köpte, lite som grisen i säcken. Visst är de vackra men de har oxå vissa mindre vackra egenskaper.
Fortfarande vackra Allium blad på vår gård
Som t ex bladen. Nu är de vackra men före själva blomningen börjar börjar bladen vissna. Eftersom det är en lökväxt får man inte ta bort bladen utan de måste få vissna ifred. Då borde man plantera nån växt med mycket bladmassa så att de täcker de fulla vissna alliumbladen. Jag  har planterat nävor och kattmynta(precis som Hannu Sarenström).
Men allium borde ha en varningstext på sej därför att de självsår sej MYCKET. Mina rabatter ser ut som en jättefin alliumgolfgräsmatta. Jag vill ju inte att det skall finnas endast allium så då gäller det att rensa. Ja det var det.

Idag skall jag vara "sommarstugaexpert" hela dagen. Min syster& co skall köpa sommarstuga och jag skall ge mitt "expertutlåtande".
Tjingeling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar