måndag 28 maj 2012

Kurs i kommunikation

Idag har jag varit på kurs hela dagen. Suck. Tycker inte om. Det är så himla booooring och himla pinsamt när jag gäspar och gäspar och väntar endast på när det skall serveras kaffe.

Men så inte idag. Idag var det riktigt intressant. Mycket tack vare den roliga holländska föreläsaren med sina yviga gester. Hon låg på bordet, hon grimaserade, hon hade ett roligt uttal. Hon var helt enkelt ganska skön.
Det handla om hur man kan kommunicera med utvecklingsstörda på andra sätt än med talet, som lär var det sämsta sättet.
Alltså bl a med färg, lukt, beröring.... Nu arbetar inte jag med utvecklingsstörda men allt hon sa, enligt  lilla kloka mej, går att praktisera på "vanliga" människor oxå.

T ex sa hon att en av de mest primitiva sätt att kommunicera på är lukten. Tänk på hundar som pissar överallt, de kommunicerar då.
Hon prata om när folk luktar i munnen. Örk! Håller med. Jättesvårt att ha en normal diskussion då när man får hålla andan hela tiden. Så hennes praktiska råd var att vi skall ha myntapastiller i vår väska hela tiden. Makes sense.

Ett annat helt praktiskt råd hon gav var om massage. Hur viktigt det är med beröring.
Imorgon bitti skall jag väcka mina gullungar med lite fotmassage. Lär vara mycket bra att få igång morgontrötta personer. Jees! Supertips ifall det funkar.

Från det ena till det andra. Det blåser upp till storm. Jabadabaduu. Jag gillar när det stormar, blixtrar och åskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar