tisdag 9 oktober 2012

Ingen ordning och reda på den här bloggen eller jag är ganska pekoral av mej ?

Som sagt ingen ordning och reda på den här bloggen. Jag skriver om vad som först kommer i mitt huvud. Således kan jag inte ha nån ordning och reda i mitt huvud, eller vad?

Vill gärna skriva om mumin nånting. Och det första jag kom att tänka på vad det här .

från mumindalens allehanda
Hur en kompis undra varför det måste vara så "fina" ord.

Det kan man undra. Blir en text mer trovärdig ifall man använder fina ord. Kan man dölja en tunn story med fina ord? Vill man bara brassa att man kan fina ord och på det viset verka intelligent?

Nåja, nu skall jag i alla fall ta reda på vad pekoralitteratur är så blir jag lite intelligentare igen.

Pekoral enligt wikipedia betyder:
en text som är allvarligt syftande, men som genom framförallt stilbrott eller att man använder felaktiga ord och uttryck, oavsiktligt får en komisk verkan.

Sådant pekoralt rådd nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar