torsdag 7 mars 2013

Rock-n-roll i blomvasen

Igår var jag på akvarellkurs. Jag ville så gärna måla tulpaner. Lite mommo-motiv kanske men tulpaner har så mycket rock-n-roll över sig. De växer sig så långa, skrangliga och vrider sig åt alla håll. Ser ut som de skulle shake, rattle and roll.

Först titta jag på bilder av tulpaner med tyckte att jag bara blev hämmad av dem. Tog ett papper och börja skissa rakt av. Kasta färger på pappret. Jag var visst lite kreativ där. Och det blev så satans bra. Jag var lycklig.

Blev ivrig och fortsatte hemma till långt efter midnatt. Tror att jag skall anse den vara klar nu före den blir överarbetad= inte bra. Nå blomvasen har jag inte gjort nånting åt ännu. Vad skall den vara för färg?

I alla fall, varsågoda mina nyaste målning:

Rock-n-roll i blomvasen
Jag måla negativt, jag måla aldrig själva objektet utan det som är omkring
Vasen är inte färdig

Nu ser jag klart och tydligt hur inspirerad jag är av Tove Jansson. Målningen påminner (lite i färg och motiv) om pärmen till Småtrollen och den stora översvämningen.


Jag är lycklig.

2 kommentarer:

  1. fan va fin den blev, om några år till, e du lika bra som tove, hoppas jag gav en komplimang, för de var de jag menade.
    P.S din blogg ser annorlunda o bättre ut, fint fint. tänkt komma till dej övernatt imårrn me min dotter, hoppas du läser dehär före vi står ytterom din dörr ;)

    SvaraRadera
  2. Jo, det skulle inte vara illa det. Att vara lika duktig som Tove.

    SvaraRadera