lördag 22 mars 2014

Do you fancy this?

Jag är förtjust i illustrationer. Gärna illustrationerna i barnböcker, de måste vara mina favoriter. Jag är förtjust i sagor där allt crazyigt kan hända. Sagan är förstås viktig men illustrationerna är precis lika viktiga.

Ifall jag kommer över en barnbok illustrerad av Sara Fanelli kommer jag genast att köpa den. Hennes illustrationer är underbara:





Var hitta jag denna pärla till illustratör? Nå från denna bok:




I boken skriver hon följande som jag tog som ett tips. Och ni skall veta att jag behöver en massa tips när jag själv skall få till det vid duken.
De här är alltså Sara Fanellis ord:

" I love to be surprised, letting the pieces of paper and the colours take over and suggest a picture that could not have been imagined at the outset."

Så klokt. Själv har jag ganska klart hur jag vill ha det före jag börjar och det hämmar mig lite otroligt mycket. Det bästa har kommit till när jag bara har målat utan att tänka på resultatet och tillvägagångssättet.

Och dessutom måste jag komma ihåg att för varje lyckat arbete går det 9-10 misslyckade arbeten. Så sannolikheten att lyckas är ganska liten. Detta måste jag komma ihåg och inte låta mig nedslås när jag misslyckas igen.

Sara Fanelli har en gullig hemsida.

Ännu ett gulligt you-tube klipp som grädde på moset:

http://www.youtube.com/watch?v=7yc9OANJwVs. Sorry, jag hitta det inte från you-tube, gavs inte detta alternativ och det är så gulligt, eller hur.

Lördagkväll och nu ett glas vinkku.



4 kommentarer:

  1. Igår var det vernissage på bilder från barnböcker i vår konsthall. Måste dit och se någon dag.
    Om jag målar akryl så brukar färgerna få bestämma eftersom jag målar och bilden kan bli något helt annat än det jag tänkte från början. Svårare med ex. akvarell eftersom det inte går att måla över hur många gånger som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnböcker är oftast mycket roliga. Jag har aldrig målat med akryl borde kanske pröva men däremot akvarell. Älskar akvarellens flyktigheten och det att man inte kan själv bestämma över allt.

      Radera
  2. Svar
    1. Inte sant. Jag tycker att de är hemskt söta.

      Radera